Home

SONY DSCVolkswagen er for syvende gang ude med en ny Golf. Og som forventet, er den – som enhver anden Volkswagen, godt skruet sammen.

Volkswagen holdte i forrige weekend åbent hus for den nye Golf. Det nåede vi ikke, så vi nappede weekenden efter.

Her fik vi virkelig tilset bilen, og alle dens finesser. Da vi havde gået og kigget og berørt bilerne, fik vi vores prøvetur.

SONY DSC

Vores bil var en Golf 1,4 TSI Highline med 7-trins DSG-gear, og 140 turboheste til en standartpris på 345.996 kr. MEN – med det væld af udstyr som var proppet i Golfen, sneg den sig op på hele 450.000 kr.

Vi triller ud af den store port, og videre ud på vejen. Det første jeg lægger mærke til, er dens sublime komfort. Undervognen glatter enhver ujævnhed ud til det  minimale. Derudover sidder du godt i de lækre sæder, som griber om dig, og holder dig på plads når der bliver kørt entusiastisk ude på de små landeveje.

SONY DSC

Golfen ligger sikkert og stabilt gennem svingene, men det bliver aldrig rigtigt sjovt at køre stærkt. Grunden til dette er, at vores Golf havde hele 140 hk. Dette gjorde, at den ikke rigtig kunne presses til grænsen, grundet af det faktum, at den ret beset er for hurtig. Det våde underlag kunne kun mærkes under acceleration, men ikke i svingene.

Vi kunne her få testet dens XDS differentiale grundigt. Det er et differentiale, der i stedet for at bremse det hjul, der har mistet grebet, overfører kræfterne til det hjul, som har bedst greb. DET kunne mærkes. Når man pressede højre fod ned i gulvet i udgangen af et sving, blev man skudt afsted, som en tysker, der var bange for at komme for sent.

SONY DSC

Styretøjet er præcist, men man mangler kontakten til forhjulene. Til gengæld var der et utroligt godt og lækkert læderrat at holde omkring.

Den 1,4 liters turbo benziner er en dejlig maskine, og sammen med den 7-trins DSG-gearkasse med de lynhurtige, og komfortable skift er det en fryd at køre den. Der er god speederrespons, om end det er en turbo-motor.

Motormæssigt ville en 1,4 med 122 hk være nok til almindelige mennesker, og der burde også være nok kraftoverskud.

3 thoughts on “Lyntest: Volkswagen Golf

    • Hej Mogens.
      Tak for dit spørgsmål.
      Tiden i bilen var en kort fornøjelse. Men jeg vil forsøge at svare bedst muligt:
      Som skrevet vil man sagtens kunne nøjes med den 1,4 liters med 122 hk. Men det er en super lækker bil, det kommer man ikke uden om. Om den er pengene værd kommer an på behov og størrelsen på tegnebogen. hvis tegnebogen ikke siger noget til det, og hvis der ikke er behov for en større bil, er den fremragende! dog synes jeg personligt at 1/2 mio. kr er meget for en golf. Men når jeg sætter mig ind i bilen, er det super lækkert med den finish, kvalitet og power.
      Man vil naturligvis sagtens kunne sortere en del i udstyr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s